top of page

Dagje kichari? Gun je spijsvertering even rust

Bijgewerkt op: 29 apr.

Kichari of kitchari is een typisch 'detox'-gerecht uit ayurveda. Wanneer je een zuiveringskuur volgt, dan waag je je aan kichari 's morgens, 's middags en 's avonds. Door je maaltijd te beperken tot 2 ingrediënten en aan te vullen met ghee en vertering bevorderende kruiden ga je je verteringsvuur opnieuw aanwakkeren. Een stevig verteringsvuur (agni) zorgt voor een goede vertering en omzetting van je eten in bruikbare voedingsstoffen voor je lichaam. Zo blijven er geen onverteerbare voedingsresten over en kunnen er geen gifstoffen (ama) gevormd worden.


Een zwaar gevoel na de maaltijd, een opgeblazen buik, winderigheid, constipatie, onwelriekende stoelgang, diarree, zure oprispingen, een dip na de maaltijd, ... zijn allemaal indicaties dat je vertering wel wat aandacht verdient. Een goed begin is om wekelijks een dagje kichari in te lassen. Dat eet je gedurende één dag kichari tijdens je drie maaltijden. Hieronder vind je het recept:


Ingrediënten


Mungbonen (60gr/persoon/portie = 180gr voor de hele dag)

Basmati zilvervliesrijst (40gr/Persoon/portie = 120gr voor een hele dag)


Kurkuma (1kfl/portie)

Korianderpoeder (2kfl/portie)

Ghee (1el/portie)

Zwart mosterzaad (1 kfl/portie)

Komijnzaad (1 kfl/portie)

Asafoetida (snufje/portie)

--> x3 voor een dag met 3 maaltijden



Bereiding


Week de rijst en de mungbonen apart overnacht.


Spoel de mungbonen en breng ze aan de kook in voldoende water met kurkuma (1kfl of 3 kfl als je drie porties tegelijk maakt!) en korianderpoeder (2kfl of 6kf) . Laat ze gedurende 7 à 8 minuten koken.


Spoel de rijst en voeg deze bij de mungbonen. Voeg eventueel wat extra voorgekookt water bij. Laat het geheel nog 5 minuten koken. Test of de mungbonen gaar zijn, door ze te pletten tussen twee vingers. Indien ze nog hard zijn, laat je alles nog een paar minuten verder koken.

(zorg ervoor dat je leert hoeveel water je exact moet toevoegen zodat al het water weg is wanneer de kitchari klaar is: ongeveer 1 à 1.5cm boven de rijst/mungbonen-massa)


Maak je tarka (kruidenolie) klaar door een klein pannetje op een middelhoog vuur op te warmen. Voeg daarin 1 el (of 3) ghee. Test of de ghee warm genoeg is door enkel zwart mosterdzaadjes in het pannetje te laten vallen. Indien er zich belletjes vormen rond het zaadje is de olie heet genoeg. Voeg er dan 1 kfl (of 3)zwart mosterdzaad aan toe en wacht tot alle mosterdzaadjes ‘poffen’. Zet dan het vuur lager zodat de overige kruiden niet verbranden. Voeg 1 kfl (of 3) komijnzaad en tot slot een snufje asafoetida. Laat de kruiden even bakken in de ghee, maar zorg ervoor dat ze niet verbranden.

Dan giet je de tarka over het rijst-mungbonenmengsel en plaats er direct een deksel op, zodat je jezelf beschermt tegen eventuele hete oliespatten. Laat een paar minuten rusten, roer het geheel goed door, klaar!! Voeg er nog wat zout en zwart zout aan toe en eventueel een kruidenmengsel voor vata (hingashtak) of kapha (trikatu)….


Smakelijk!




164 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page